Blog

Co to jest roztrenowanie?

utworzone przez | październik 20, 2021 | Gładko przez przeszkody | 2 Komentarze

Koniec sezonu –>  roztrenowanie –> przygotowanie do nowego sezonu – znajoma kolejność w tym okresie przygotowawczym? Właśnie o tym ostatnim etapie, a tak naprawdę PIERWSZYM w nowym sezonie, chcę Wam teraz napisać.

1. Co to jest roztrenowanie?

Okres treningowy, który występuje zazwyczaj po ostatnim ważnym starcie w sezonie zawodniczym.

Trwa od 1 tygodnia do 3 [lub nawet 4] jak ktoś miał bardzo intensywny sezon i potrzebuje więcej odpocząć.

Powoli schodzi się z obciążenia treningowego i ilości treningów. Nawet do tygodnia nic nie robienia.

Sporej ilości osób w tym momencie przyjdzie do głowy takie pytanie. 

„a co z moją formą, na którą tyle pracowałem? Przecież stracę wszystko nad czym pracowałem te kilka miesięcy…Jak jeszcze zacznę jeść co chcę to przytyję i już nic ze mnie nie będzie! ”

Odpowiadając na to pytanie – tak, stracisz trochę na sile, wydolności, wytrzymałości. Jak będziesz pozwalać sobie na więcej pod względem jedzenia to też złapiesz kilka dodatkowych kilogramów. 

Jest takie mądre powiedzenie: ”czasami trzeba się cofnąć tylko po to, żeby wziąć większy rozbieg”.

Doświadczeni zawodnicy to wiedzą i mają świadomość, że ich organizm szybko sobie przypomni na jakim etapie jesteśmy.

2. Po co jest roztrenowanie ?

Po intensywnych miesiącach przygotowań, potem startów w zawodach trzeba dać odpocząć ciału i głowie.

Zmniejszenie ryzyka kontuzji (wyleczenie mikrourazów, o których czasem nawet sami nie jesteśmy świadomi)

To jest czas na wyleczenie wszystkich mniejszych i większych kontuzji, które męczyły podczas sezonu, ale nie było czasu zająć się nimi w 100%

Odpoczynek od rygorystycznej diety [jeżeli taka była trzymana]. Teraz można przestać o tym myśleć i pozwolić sobie na ulubione, a nie do końca zdrowe potrawy. 

W celu zebrania sił i zatęsknienie za treningiem, który niedługo się zacznie.  

 

3. Dla kogo jest roztrenowanie?

Głównie dla zawodników, którzy przygotowują się profesjonalnie lub półprofesjonalnie do różnych zawodów sportowych. Jeżeli trenujesz według planu treningowego, pilnujesz dietę i mocno eksploatujesz organizm treningami i startami to musi on kiedyś odpocząć. Nie powinno się trenować cały rok na tej samej intensywności ponieważ żadne ciało tego nie wytrzyma i zaczną pojawiać się coraz trudniejsze kontuzje?

Czy osoby trenujące 1-2 razy w tygodniu i startujące w zawodach bardziej amatorsko powinny mieć roztrenowanie?

Jeżeli sezon startów się zakończył, a Ty czujesz się zmęczony fizycznie i psychicznie to jasne, że warto odpocząć.

Ogólnie rzecz biorąc trenując 2 x w tygodniu możemy to robić cały rok ponieważ taka ilość aktywności nie obciąża naszego organizmu na tyle, żeby potrzebował on takiego odpoczynku. 

4. Co robić podczas roztrenowania?

Tak jak już mówiłem – masz odpocząć! 

Proponuję zrobić 1-2 lekkich trenigów w tygodniu. Nawet nazwałbym to aktywnościami fizycznymi takimi jak – basen dla relaksu, jazda na rowerze, spacer do kina lub poczytać książki i jeść bajeczne #masa

W tym czasie najlepiej zadbać też o swoje ciało i wyleczyć kontuzje, rozluźnić mięśnie i skupić się na sobie #fizjoterapia #masaż

Warto oczyścić głowę i odpocząć od ciągłych treningów! Masz ochotę to zrób trening. Jak nie masz chęci to odpuść.

W tym czasie zaplanuj swoje przygotowania do kolejnego sezonu. Rozpisz ilość jednostek, zaplanuj makro i mikrocykle treningowe. 

5. Co jeść na roztrenowaniu?

W tej kwestii również można pozwolić sobie na więcej.

Dobrze jakby dieta nie składała się tylko z pizzy, burgerów kebabów i bajecznych.  Warto dorzucić do tego jeszcze lody i cipsiki #yolo

No dobra, możesz pozwolić sobie na więcej, ale też bez przesady! Potem będzie trzeba się tego pozbyć – spalić. Pamiętaj o tym, że w tym okresie jest mniej aktywności fizycznej, więc jeść też nie trzeba tak dużo jak w okresie treningowym. 

Tak czy siak na luzie i tak się go pozbędziesz, a jak nie to będziesz ulańcem jak ja! Da się żyć #potwierdzam

6. Czy po roztrenowaniu będę słaby?

Jasne, że tak, bo się obijałeś kilka tygodniu leniu jeden!

Pamiętaj jednak to, że do formy kiedyś zbudowanej wraca się dużo szybciej niż ją się budowało. Jak ciało dobrze się zregeneruje i nawet trochę zaczyna mu brakować treningów, to idealny moment żeby zacząć coś robić!

Pierwszy miesiąc powinien być spokojny, wprowadzający bez dużych obciążeń. Skup się na poprawnej technice, nauce nowych ruchów, poprawie mobilności.

Rozłóż przygotowania do sezonu na kilka miesięcy i z głową buduj formę.! Nie na pierwszy lepszy start, ale na główne cele! Pamiętaj o tym, że nie da się być cały rok w super formie! 

A jak Ty planujesz swoje roztrenowanie? Masz jakieś inne metody?  

Jeżeli nie wiesz jak się przygotować do nowego sezonu i potrzebujesz motywacji – to napisz na priv! Razem z Dariusz Stokowski pomożemy Ci zaplanować  skuteczny plan treningowy.

Jeżeli to, co tutaj przeczytałeś było dla Ciebie przydatne i chciałbyś wesprzeć mnie w tworzeniu kolejnych tego typu materiałów to możesz kupić mi kawkę…. wtedy ja będę miał więcej energii podczas pisania dla Was????

Postaw mi kawę na buycoffee.to
Z góry dzięki za wsparcie i do zobaczenia na zawodach.????
+ posts

Przeszkodowiec, trener, podróżnik a teraz nawet bloger. Lubi dzielić się swoim zamiłowaniem do pokonywania przeszkód.

Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Przemek
1 miesiąc temu

Kawka postawiona😉 ciekawy wpis. Jestem początkujący w tej dziedzinie. Co polecisz do uzupełnienia wiedzy na temat makro i mikro cykli?

2
0
Podobał Ci się wpis? Zostaw komentarz!x